fredag 7 januari 2011

Meemaw och första (men inte sista) kärleken.

Papi och lillebror hjälpte mig bygga ihop allt igår och det blev så fruktansvärt fint. Önskar nästan jag kunde lägga upp bilder på det. Var hos mormor idag och åt lunch, hämtade en korg att ha vinflaskor i och försökte hitta en matta till köket. Inte velat ha en förut men nu så ser det lite tomt ut utan. Hon väver ju, min älskade mormor. Mattor, dukar, löpare, och fina små band. Kommer ha en massa saker hon har gjort hemma när jag har mitt vita drömhus på landet. Jag fick också ett vackert munspel, som just nu ligger ovanpå pianot (så att det känner sig hemma?)  Det var en present som hon köpte till sin första kärlek, en norsk sjöman, på deras bröllopsresa. Han brukade jämt spela sånger utanför hennes fönster innan de gifte sig. "Det var därför jag blev kär i honom," brukar hon säga. Det här är tillverkat i Tyskland och ordet "Rheingold" står ingraverat på ena sidan. Vilket såklart för mina tankar till Wagner. Anyway, killen var otrogen mot henne med allt som rörde sig och hon "rymde" (tog alla sina grejer och stack när han var iväg och jobbade på sjön) till Brasilien där mormorsfar jobbade för Ericson. Och munspelet tog hon också. Lite symboliskt kanske? Efter det, ung som hon var, så hade hon svårt att lita på män och lät ingen komma riktigt nära. Men hon blev såklart gift, och kär igen! (Inte riktigt rätt ordning att göra saker på, men ändå, hon träffade fler män.) Idag tänkte hon göra sig av med det när vi rensade bland gamla brev och dylikt, men jag stoppade henne och tog hand om det. Så nu ligger det i sin sammetsklädda ask och glimmar. Lära sig spela kanske?

Älsklingar, lär känna människorna i era liv. Ni vill inte att det försvinner utan att ni vet vilka de var. Vet ni det, så kommer de alltid att leva vidare i er. Jag älskar min mormors historier, har alltid gjort, ändå sedan jag var liten. Var länken mellan historia och nutid, om ni kan. Ska hem till familjen och dricka lite vin nu.

Later darlings.

/K.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar