tisdag 18 januari 2011

Kamelia-tid och boksvammel.

Signing out now, men bara för ikväll. Älskar min egentid. Ska sminka av, krypa ned i sängen, lyssna musik, dricka ännu mer te (rött ekologiskt med rabarber/vaniljsmak är min nya hemma favorit, den smakar tröst i brist på annat och är lika len som en försiktig första kyss, men på jobbet kör vi grönt, grönt, grönt.) Jag läser alltid några böcker i taget så att man aldrig tvingar i sig något. I mitt tidningsställ vid sängen ligger alltid en himla massa läsbart, just nu;


Kameliadamen - Alexandre Dumas (som jag faktiskt inte läser just nu, har bara inte plats i bokhyllan och jag tycker om den för mycket för att lägga tillbaks den i någon av alla högar med böcker)
Den Hemliga Historien - Donna Tartt (för att alla som läser mycket, som har träffat mig, eller som delar min smak i övrigt har sagt att jag måste läsa den, så rätt de hade)
How to kill a Mockingbird - Harper Lee (vinnare av pulitzer priset)
Sagor från Midgård - J.R.R. Tolkien (för fantasynörden i mig, har tom en gaddning på alviska)
The picture of Dorian Gray - Oscar Wilde (världens bästa, älskade, älskade Wilde, citat av honom på huden också)
Papillion - Henri Charriére (boken heter egentligen något annat, men jag har alltid kallat den för Papillion)
Die sonette an Orpheus - Rainer Maria Rilke (ty-sv utgåva)
Sonnetts and other poems - W. Shakespeare (alltid tyckt om Shakesspeares sonetter, även om jag tidigare mest läst hans pjäser)
Samlade Dikter - Karin Boye (alltid.)
Collected Poems - Dylan Thomas (mörka, vackra, råa Dylan Thomas)
Människan och hennes symboler - Carl Jung (facklitteratur är så oerhört underskattat)

I övrigt;

- 2 vackra anteckningsböcker, och penna.
- senaste numret av Elle interiör.
- filmen "Young Victoria."
- en liten fin ask som innehåller... kondomer.
- en variation av olika piller.
- min lila kalender som jag målat guldiga medaljongmönster på.

Nu kanske det verkar som en jävla massa böcker, och ni skulle nog inte tro mig om jag sade att i köket finns det kokböcker (samt skönlitteratur som av någon konstig anledning innehåller väldigt mycket mat), i badrummet ligger en hel hög med Coehlo (som i sin tur är lite överskattad, men som duger mer än väl som badrumslektyr, att läsa i badkaret när världen är varm och suddig), här i soffan ligger det 19 stycken, i hallen står 4 ouppackade lådor som jag inte får plats med, och i sovrummet har jag även en bokhylla med books. Och då köper jag verkligen bara det som jag inte kan leva utan att ha, och försöker begränsa mig genom att ge bort (vänner, mamma, Myrorna) allt sånt som bara är engångslektyr och lämna kvar de struntromaner som jag inhandlar när jag reser bort. (Om någon av mina vänner läser det här så skulle de protestera, då det finns månader som jag köpt böcker för 2 000 och sen inte haft råd med mat). Men ändå liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar