lördag 8 januari 2011

Händig kille sökes?

Är inne på inredningssidor och får ångest över att jag inte bor i ett hus, utan i en 2 rums hyresrätt. Känner mig så fruktansvärt begränsad och längtar så efter det hem som jag egentligen vill ha. Det är lite av en budgetfråga också, men samtidigt så finns det gränser för hur mycket man vill lägga ned på inredningen i en lägenhet som man ändå inte kommer bli kvar i föralltid. Jag vill kunna riva ut standardgarderoberna, eller tapetsera dörrarna. Byta ut handfat och kökszink. Lägga golv och måla citat på väggarna. Än så länge behöver jag inte känna att jag lagt så mycket pengar på det här stället, inga summor som man inte kan leva med. Har bara väldigt svårt för att ha möbler som man inte totalt älskar. Det första, och enda jag egentligen gjort, är att måla om sovrum och vardagsrum, och ska snart ta itu med hallen också. Gröna, blåa och röda tapeter är inte riktigt min grej. Lista på allt som ska tas itu med här hemma:

- Hallen ska målas i pärlemor/ljust gyllene metallicfärg från Beckers. Sedan ska spegel, och redan existerande (8!) tavlor upp. Måste inhandla hatthylla i svart smidesjärn. Kommer förmodligen tillkomma ännu en spegel om jag känner mig själv rätt. Eventuellt klä om stolen igen.

- Sovrummet har en massa småfix kvar. En tavla som ska upp, en låg bokhylla/sminkbord, någon kista för ytterligare förvaring. Någon kudde till. Älskar kuddar. Men helst och mest av allt så vill jag göra en sänggavel.

- Kök och badrum ska få nya kranar och slangar har jag tänkt. Någon fin zinkfärgad taklampa med industrikänsla till köket.

- Vardagsrummet är en enda stor ångesthärva. Är helt okej med min soffa (kanske pga att den gömmer sig under 15 kuddar och två filtar) och älskar mitt soffbord. Men utöver det så får jag panik. För det första så gillar jag inte tv-apparater eller tekniska prylar. Sedan så känner jag aggressioner mot mitt matbord, som är för 4 personer. Små matbord är inte min grej alls, och rummet blir helt uppätet av soff-delen, medans mat-delen mest tycks be om ursäkt för sin existens. Helst av allt skulle jag ha ett råare bord, med tydliga brädor som utgör skivan, gärna med ngn spricka här och där. Något mer organiskt så rummet känns levande. 4 stolar, och en bänk längs ena sidan. Är två speglar som ska upp, och två tavlor som ska hängas om. I övrigt är jag i desperat behov av bra bokförvaring då det ligger högar med böcker överallt. Och där har jag gärna något stilrent med tunna hyllplan, som låter böckerna tala. En till matta, tv-bänk om man nu måste ha det. En ursäkt att köpa mer ljuslyktor, om något.

- Och belysningen är ett helt kapitel för sig. Jag tycker majoriteten av alla lampor är fula. Samtidigt så vet jag ju att belysning gör allt för ett rum! Jag vill ha stilrena lampor som smälter in, men som samtidigt är 2 m höga och de flesta är 165 cm, plus-minus. Ofta minus. Måste installera dimmers i v-rum, s-rum och hall. En till lampa i hallen, läslampa vid sängen, taklampa till v-rum och två golvlampor, eventuellt likadana, fast i varsitt hörn, läslampa bakom soffan.

Ni märker ju själva. Jag borde blockera vissa sidor på internet. Alternativt ta lugnande innan jag besöker dem. Det kommer ta ett tag, att få ordning på torpet. Vissa saker ryker dock fortare än andra.

Sedan borde jag ta ställning till mitt älskade piano, borde jag ens ha kvar det? Jag är för gammal för att plötsligt bli någon virtuos. Och det tar upp så mycket plats. But still liksom.

Just nu är hallen prioritet nr 1. Blir yr när jag tänker på resten. Efter det är det belysning och allt jävla småfix. Vågar inte ens tänka på mina blandade känslor inför vardagsrummet. Hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar