onsdag 2 februari 2011

Kameliaflickan goes Kultur&Nöje.

Bok? Har ingen favoritbok (eller så har jag för många), eller några konkreta boktips, så personligt ju! Men jag tycker att alla borde läsa klassikerna (om man nu väljer att definiera klassiker som Homeros, Shakespeare, eller Dickens, är ju en annan fråga) någon gång i sitt liv, och den listan är lång. Jag läser mycket brittiska författare (1800 tal) och amerikanska poeter (1900 tal).

Jag har en väldigt speciell relation till Karin Boyes lyrik och sover med hennes diktsamling under kudden. Det har blivit någon av en bönebok för mig, ord att recitera tyst, tyst, tyst när livet snurrar fort och jag vill stå stadigt. När jag reser, så packar jag alltid ned Boye, bara för att. Hennes poesi är "hemma" för mig, och har varit det sedan jag var 10, och hittade den i pappas bokhylla, och trevandes ställde mig på en stol när han vilade på soffan, för att recitera. Jag lärde känna orden, kände smaken av dem, älskade dem utan att kanske egentligen förstå dem. Poesi bör alltid läsas högt, till skillnad från prosa som bör avnjutas i tysthet.

Sedan så har vi ju min älskade Wilde, vars skönhet är rå och skör, men aldrig ytlig. Ytligheten själv, blir aldrig banal, hans texter är vackert nyanserade, men ändå aldrig subtila. Mest av allt älskar jag hans mörka sagor, fairytale noir, if you will, även om han skrivit manus som också berör mig på det där sättet som endast "besläktade själar" (kindred spirits, L.M Montgomery) kan. Att Wilde var kvinnohatare är ju lite av en annan femma. Jag är säker på att jag hade fått honom att älska mig på något sätt.

 Tips: Läs Kameliadamen av Alexandre Dumas (d.y.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar