tisdag 15 februari 2011

Alla hjärtans.

Det finns så många olika typer av kärlek. Så många sätt att älska på. Att känna kärlek för. Jag känner kärlek när jag hör min lillebror sjunga på Gubben i Lådan, när han tror att ingen hör. När han kommer med ett alla hjärtans dag kort som han gjort alldeles själv. När han somnar på min axel under en film, fast han tror att han är så stor och vill vara vaken sent. Jag känner kärlek när pappa tittar förbi mig för att kolla om jag vill komma hem till dem på söndagsmiddag, och när mamma skickar söta sms på bruten svenska. Jag känner kärlek när mormor kramar min hand kärleksfullt, när hon packar ned mat åt mig för att hon tror att jag svälter annars och när hon berättar samma gamla favorithistorier om när jag var liten. Jag känner kärlek de få gånger om året som min yngsta storasyster hör av sig, så otroligt mycket kärlek. Jag känner kärlek när jag sitter på stammisstället, eller på en middag, med vännerna, och ser mig omkring på folk som skrattar. Jag känner kärlek varje gång en vän presenterar mig för främlingar med stolthet. Jag känner kärlek när bästa killkompisen har en ny jacka och ser så fin ut, när bästa tjejkompisen berättar om något sött som pojkvännen gjort. Jag känner kärlek när min guddotter pussar sin mamma lyckligt. När jag tänker på folk från förut, då känner jag nästan mest kärlek, för då känner jag all kärlek som en gång fanns, på en och samma gång.

Och jag känner kärlek när han pussar mig på pannan, eller kysser mig tio gånger istället för en. När han tar hand om mig när jag är sjuk fast han inte måste. När jag ser den där blåa tandborsten i badrummet, all hans irriterande sökhistorik på datan, viker ihop hans handduk, får godnattsms när jag vaknar, och känner doften av hans parfym men på min hud. Då skrattar jag lite för mig själv, skakar på huvudet, och känner kärlek.

Happy Valentines darlings.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar