måndag 7 mars 2011

Kameliaflickan goes Kultur&Nöje.

Föreställning? Varit mycket teater, dans, performing art, musikaler och udda konserter genom skolan men min största kärlek är klassisk balett. Har du aldrig varit på Operan och sett Svansjön så har du missat något. Just den har jag sett 6 gånger (på Operan), och jag gråter varje gång för tonerna sliter i hjärtat på mig. De mest välspenderade 3 timmarna (inkl. paus) som finns i Sthlm. Men om du går, glöm inte att applådera riktigt högt för orkesterdiket också! Det gör nämligen jag, jag klappar tills händerna bränner lika mycket som mitt hjärta gör. Tips: Är du ung, fattig, och musikälskare, köp en lyssnarplats för mindre än vad en biobiljett kostar, och gå när du fått nog!



...ang. Black Swan.

Jag har sett Svansjön nästan varje år sedan jag var 11. Jag har sett den på olika ställen (mest på Operan), med olika kompanier, koreografier och kostym. Jag minns andlöst den mest fantastiska prima ballerina jag någonsin sett (en erfaren, och därtill även "äldre" i alla fall i balettsammanhang, ballerina som tillhörde Bolsjoj-baletten), och jag jämför allt från ljussättning till teknik. Det är en konstant kärlekshistoria, i ett ständigt föränderligt liv, ett konstverk att återkomma till, en plats att komma ihåg sig själv på, som binder ihop åren som går. Därför är jag nog ganska partisk. Jag är en Svansjön fantast, bara musiken i sig är en så stor del av mig, är så tätt sammansatt med mitt känsloliv, att jag blir lika överväldigande berörd varje gång. Lägg då till en vacker skådespelerska, självdestruktivitet och ett tragiskt slut, och det är omöjligt för mig att inte älska det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar