söndag 2 oktober 2011

helg.

Medeltid med små inslag av medelhav. Turistfrieri i form av personal i gycklardräkter, skyltar som får mig att tänka på Skokloster-spelen när jag var liten. Ett soligt torg med hundra såpbubblor i luften. Var de nu kommer ifrån. Oxfilé och kantarellsås på en varm uteservering. Underbar pinot noir och mineralvatten som smakar salt. Kullerstensgator, bärnstenssmycken och allehanda hantverk. En mango och jordgubbssmoothie, blomsterstånd med perfekta rosor, enorma dahlior.

Stökiga pojkar och män, fula heltäckningsmattor (som jag nog är allergisk mot, men vem är inte det?) och mörkgrått vatten. Ännu mer oxfilé på båten och bokläsning i hytten. Jag tål inte kryssningar, eller kanske är det människorna. Fyra (!) vändor i taxfreebutiken som sålde smink. John Mayer i hörlurarna, ännu mer mörkgrått vatten, luft som river i lungorna, tusen handviftningar och huvudskakningar för att få bort tidigare nämnda stökiga pojkar och män.

Åkte till Tallinn, av alla ställen, under helgen. Fick betalt för att åka så kändes dumt att inte göra det. Kom precis hem. Har en kasse med Lancôme och Dior produkter, samt två flaskor Fireball som står i hallen. Nu tänkte jag äta söndagslunch hos min familj. Och ikväll tänkte jag gå på bio med en något butter och tjurig man (vi storbråkade i torsdags, och alla känslorna ligger fortfarande i luften. Samma samtal vi alltid har, att han inte vågar vara här helhjärtat, ifrågasätter min kärlek, och att jag är trött, trött, trött. Men jag kommer ju ändå inte lämna honom, så jag har valt att låta saknaden gå före stoltheten, så jag föreslog bio. Det brukar göra honom glad att få pussas i salongsmörkret som tonåringar.) Han är i alla fall fin att titta på, så det lär bli bra det här. Är dock hans tur att välja film och det kan ju sluta lite hur som helst... Äh, Brio fruktkola (fast så kallas det kanske inte längre?) i ena handen och hans hand i min andra och jag klarar mig nog. I vilket fall som helst så har jag dyr hudvård för minst ett halvår framåt om inte mer. Och bara det är ju en bra söndag i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar