torsdag 6 oktober 2011

tranströmer it is.

Ja, man ligger här med världens mest tröttsamma hosta, dricker absurda mängder vatten och hostmedicin, och tycker inte att det verkar hjälpa alls. Badar 4 gånger per dag, för att få upp kroppsvärmen när man fryser, eller för att svalka när man är för varm. Lite så. Min höjdpunkt idag var de två bruna kuverten från Allers som innehöll ett nytt glossigt nummer av Elle Mat&Vin, och ett vackert matt omslag till älskade Elle Interiör. Och nu ligger jag här, lite mätt på recept och utmattad av den lilla ansträngningen som innebar att röja upp i sovrummet och tända lite ljus, samt att läsa. Och så drömmer jag om den dagen då tjocka kuvert kommer innehålla något ännu mer fantastiskt än mina favorittidningar. Typ kontrakt och ritningar på mitt vita hus på landet, viktiga jobbrelaterade papper (fast då lär jag väl mer sucka vid åsynen av tjocka kuvert), studieplaner och kursmaterial, barnens första skolkataloger, eller det mest overkligt underbart drömlika: ett förlags feedback på mina fem första kapitel.

Och just det! Tranströmer vann Nobelpriset i litteratur! Gjorde mig också väldigt glad, kom i kontakt med hans dikter i tidiga tonåren, ska bli mycket angenämnt att återbekanta mig med dessa. Kommer ihåg att jag och pappa båda tyckte väldigt mycket om honom. Återkommer säkert med mer om honom när jag hunnit stjäla hans samlade dikter från pappa (minns en hel del haiku som jag tyckte om, om jag inte missminner mig helt). Redan nu kan jag säga att han pga av en stroke endast kan spela piano (vilket han älskar) med ena handen, och tidigare har jobbat som psykolog på ett fängelse. Ni hör ju själva, vilken intressant man detta är. Så glad att han hann få det medans han ändå inte är alldeles för gammal för att hinna uppskatta priset och ceremonin som han förtjänar.

Så. Poesi av Tranströmer och tidningsprenumerationer, det är alltså vardagens små glädjeämnen såhär när man är sjuk, igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar