måndag 6 februari 2012

att äta för att överleva.

Åh vilken helg! Lördagens middag blev sen, vid ett hade vi inte ens betalat notan än. Jag började kvällen med en whiskey sour som var sådär syrlig som jag vill att dom ska vara, och med perfekt balanserad bourbon. Bartendrar har en tendens att snåla på whiskeyn och göra mina sours alldeles för söta. Jag åt hummersoppa, följt av perfekt rosaröd oxfilé och en helt otrolig varm äppelpaj med vaniljglass som blev allt annat än ordinär tack vare spegeln av bubblande het kolasås den serverades på. Två koppar té fick avsluta den kalla kvällen som var fantastiskt trevlig och fylld av intressanta samtal med nya människor. I sällskapet fanns orkesternördar (cello, viola, orgel), en författare, en fysiker, flera lingvister, en operasångerska och jag. Att diskutera skrivande genom att använda Dostojevskij och Hemingway som exempel, allt medan sidodiskussionen är Strindberg vs Söderberg (vilket sedan ledde in på diskussionen Gregorius vs Doktor Glas), samtidigt som jag smuttar på min favoritdrink är verkligen min ultimata lördagskväll. Jag är inte alls van vid att få prata om mina favoritämnen, och blir så lycklig när jag väl hamnar i sådana sammanhang.

Igår var jag hos Minnie på födelsefirande med släkten, och hon hade gjort en fantastiskt, underbart, makalös boeuf bourguignon, som vi avnjöt med ris och rödvin. Fanns inte ens en liten grönsaksbit kvar när vi var klara. Jag diskuterade både arbetsprover/skrivandet med hennes styvmamma som är skådespelerska och som jag tänkte använda som referens, samt musiken med hennes pappa som är inom musikbranschen och snabbt bannade mig för att jag inte lagt min musik hos ett förlag och genast lovade att hjälpa mig fylla i alla nödvändiga papper och ringa rätt personer. Älskar hennes familj, båda sidorna av den, och jag är ett ständigt återkommande inslag på alla släktträffar. Efter det blev det kladdkaka med grädde, och när släkten droppat av städade vi undan och kollade på film. Söndagar borde alltid innehålla långkok och deckare tycker jag.

Idag har jag inte gjort en enda nyttig sak alls, tänkte däremot städa och laga lite mat nu. Tända ljus, läsa lite och ha egentid innan nästa vecka (är ju alltid ledig måndagar också) kommer igång. Jag hoppas ni har haft en fin helg. Själv befarar jag att jag kommer att vara rejält överviktig innan hjärtat hunnit läka så som jag tröstäter ihjäl mig. Att Tintin försett mig med ett lager av delicatobollar gör liksom inte saken bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar