söndag 19 februari 2012

ännu en helg.

Igår var jag på Fridays fantastiska födelsedagsmiddag med ett stort och härligt gäng kvinnor i blandade åldrar, jag var som vanligt yngst. Vi pratade utbildning, barn (en vän till mig eklaterade att hon är gravid, och en annan kan inte alls få barn), penisar, spöken, tatueringar och lägenhetsköp, åt en massa småplock och drack flera flaskor vin. Det var en såndär fantastiskt speciell kväll då alla, trots att många knappt känner varandra, och det är nästan 20 år mellan mig och den äldsta, och man har helt olika bakgrund, skrattar konstant, öppnar upp sig och berättar berättelser som får alla andra att oo:a och fnittra förtjust, då man skålar för allt möjligt trevligt, och där alla bara trivs och får utrymme att prata och vara. Så, så himla fint.

Idag har jag suttit på ett café och pluggat, föga förvånande eller hur? Har spenderat sex timmar på stammisfiket, där ägaren klappar mig snällt på axeln när jag kommer, hur långt eller kort det än är mellan besöken. Gått dit regelbundet i sex år, och inte sällan är det med en bok eller penna och papper som sällskap. Pluggade dock bara ungeför två och en halv av dom timmarna, sedan kom en väninna och så pratade vi om livet och sånt. I övrigt har jag upptäckt japanska romanförfattare och arabiska poeter idag, fast jag inte alls borde fokuserat på alternativa medeltider, utan funderat ut hur jag ska skriva en krönika med fokus på europeisk litteraturhistoria. Och i natt drömde jag att Niotillfem bloggerskan och jag åt våfflor med sirap och drack mint juleps i södra USA, och att Melissa Horn ringde och skrek åt mig för att jag inte spökskrivit klart hennes låtar. Lite så.

Just nu önskar jag att jag hade någon bra film hemma, och en ny klänning som gör mig lycklig, och ett nytt årskort till Fotografiska, och mer tid till allt jag älskar. Imorgon är det den bra psykologen, en lista med måndagsmåsten, plugg på caféet och middag med en vän. Och sedan är det ny vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar