fredag 16 december 2011

att leva för sig själv.

Hej mina älskade!

Jag sitter här vid mitt skrivbord, som egentligen är ett matbord, men min ena psykolog (den underbart allvarliga som aldrig ler, som har pondus som fan och ser rakt igenom mig) sade att jag måste leva mitt liv för mig, och skapa ett liv utefter den jag är ("Nu förstår jag inte riktigt K, är du en person som skriver, eller inte?" sade hon och såg frågandes på mig när jag förklarade att jag inte har en ordentlig arbetsplats) så jag plockade bort tre stolar som nu fungerar som någon sorts sidobord för böcker, porslinsfåglar och ljus, och så sitter jag här. På den fjärde stolen har jag lagt en gammalvit kudde med guldmönster, och hängt en ljusgrön filt som min mormor vävt över ryggstödet. Med en arbetslampa (måste införskaffa något vacker Lisbeth Dahl-aktigt istället), senaste numret av Elle Interiör, en underbar spegelbricka med ljus, och en hög böcker om symboler. Ibland med en kopp té, eller som nu, med A Fine Frenzy i högtalarna, läsandes Nio till fem-bloggen, med kvällens middag och julmust. Sanningen är att jag äter middag här oftare nu än tidigare, då gjorde jag det bara när jag hade folk över.

Jag fick mvg på kursen också, så igår belönade jag mig själv med ett halsband från Pilgrim, två klänningar och ännu mer tjocka knästrumpor, tänkte sy dit en spetsvolang på ena paret, och med dom kan jag fortsätta gå i klänning och strumpbyxor när kylan kommer på riktigt. Idag har jag varit hos lilla mormor, julstökat och ätit god mat, precis som varje fredag. När jag skulle gå försökte hon dock få mig att ta en 80x410 cm stor matta i mörkblått och mörkgrönt, och även om jag älskar sånt som hon gjort, så såg jag skräckslagen ut inför tanken på färg, och så mörka färger därtill, i mitt vita lilla hem.

I julklapp önskar jag mig sånt där som jag vill ha eller tänker att jag ska köpa, men som av någon anledning liksom inte blir av:

- parfym
- sängkläder i mörkgrått
-  nya årskort till Fotografiska och Nationalmuseum
- locktång
- klassiska filmer från 40, 50, 60 talet.
- nya madrasser till mitt rum i Tyskland
- mjuka tofflor i hög modell

Och nu, nu tänkte jag hälla upp lite whiskey (måste införskaffa några vackra tumbler-glas), sminka mig, sätta upp håret i någon söt frisyr som andas lite 50-tal, ta på mig den där nya mörkblåa historien som gör mig lycklig, måla läpparna röda och bättra på med någon Dior parfym. Sedan tänker jag träffa upp en vän eller två för en drink eller ett glas cava. Lite så tänker jag.

Ha en trevlig kväll nu, finaste ni, så hörs vi med all säkerhet imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar