måndag 21 november 2011

Kameliaflickan goes lite kultur&jul.

Råkade köpa ett till exemplar av Jane Eyre, trodde att jag hade den på engelska hemma, men så var det visst inte. Jag är hopplös ibland. Gör såhär relativt ofta, blir lätt så när man har för mycket böcker och helst läser klassiker, och ännu mer gärna läser klassiker man redan läst dussintals gånger. Sist det hände så var den en biografi om Schubert som jag hittade på ett antikvariat och blev förtjust över. Tills jag kom hem och såg exakt samma bok ligga i vardagsrummet.

Den här gången insåg jag det först efter ett halvt kapitel, då fraserna tedde sig alldeles för bekanta. Har bra ordminne och världens sämsta bildminne. Kan förklara varför jag aldrig kommer ihåg om jag har ett exemplar hemma eller inte, den delen är rätt suddig. Kameliadamen däremot, den samlar jag ju på, så den får mer än gärna följa med hem några gånger till.
Tills jag hittar någon ny bok att samla på det vill säga.

Kameliaflickan goes kultur: Var ju som sagt på Fotografiska i lördags, så här kommer lite julkappstips!

Till mannen/hustrun
Fotokurs för föräldralediga på Fotografiska: för strax över 2000 kr får man ett kreativt, utbildande tidsfördriv där man också får ha med sig och dokumentera sin älskade bebbe.

Till pojkvännen
För 1350 kronor kan din karl, förutsatt att han gillar djur (men visst gillar de alla discovery channel?), få ett signerat exemplar av bilder, med alla de fantastiska djurporträtt av Nick Brandt som just nu går att beskåda på Fotografiska.

Till flickvännen
För plus minus 400 kronor så kan din sötnos, få ett årskort till sitt favoritmuseum i Stockholm!
395 kr för studenter/ 495 kr för icke studerande på Fotografiska
400 kr för enskilt medlemsskap/ 225 kr för juniorer under 30 år på Nationalmuseum
(då ingår även inträde till Magasin 3 Stockholm konsthall och till Moderna Museet)

Skäm bort henne ordentligt och ge henne båda två!

Till bröllopsparet
Ett abonnemang på Operan eller Konserthuset vore väl inte helt fel? Priserna varierar beroende p arrangemang (plats, dag, sittplats) men garanterar alla ett kulturellt år 2012, för cirka 2 000 kronor och nedåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar