fredag 17 december 2010

Vardagsdetaljer.

Igår drog jag på mig min älskade päls, och tog mig ut i snöstormen. Jag lunchade på det vanliga Stureplanscaféet, och drack grönt fläderté. Sedan shoppade jag julklappar i timmar. Avslutade dagen i en varm persons famn. Min lägenhet är så kall just nu. En lugn, och allmänt okonstruktiv dag med andra ord.

Fredagen har hittills spenderats som den oftast görs. Jag och mormor har druckit sherry och tittat på svartvita bilder från det glada 60-talet. Hon var vacker och levande och glad, i ljusa baddräkter á la Marilyn Monroe och konstant omgiven av brunbrända män med långa seniga muskler. Poserade blondt och svenskt på båtar i skärgården, drack Sangria i Spanien, satt på pittoreska uteserveringar i Italien. Älskade mormor.

Fick med mig ett par rullar överbliven tapet från när hon fixade vardagsrummet när hon flyttade in. Det är ett medaljongmönster i grått och vitt på crémefärgad botten, som jag alltid varit förtjust i. Ytterligare något att lägga i högen för kreativa lägenhetsprojekt. Klä in hyllorna i garderoben? Göra en sänggavel? Spara och använda till inbjudningskorten när jag gifter mig? Fondvägg i ett babyrum? Vi får se helt enkelt.

Motstod frestelsen att måla naglarna gotiskt mörka och väntar nu på att det vita ska torka. Fördriver tiden med att läsa senaste nr av Elle Interiör. Lyssnar på ryska kompositörer från mitten av 1800 talet och ska sminka mig. Sedan kommer Ellie över och så blir det middag och vin hos Minnie.

Det här inlägget är tomt och ytligt. Vardagsdetaljer. Men ibland så är det så. Ibland kan jag inte vara mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar