söndag 26 december 2010

had myself a merry little christmas.

Ja, det har ju varit jul, och i vanlig ordning så är jag missing in action under julafton/juldagen. Och precis innan också för den delen. Ägnat mig åt inköp, paketinslagning och matlagning senaste fyra dagarna. Julen är kind of a big deal i min lilla familj. Julafton spenderades hos mormor, med alldeles för mycket julklappar och det klassiska svenska julbordet. På kvällen drack jag té hemma hos föräldrarna med lillebror och öppnade ännu mer. Hade helst väntat, men då mami skulle jobba så kunde vi inte ha våran traditionella juldagsfrukost då vi brukar fortsätta öppnandet. Fick en massa fint, och blev självklart överlycklig över att papi prickat av ett stort antal titlar på min boklista. Harper Lee, E.E Cummings, Ayn Rand, Kurt Vonnegut, Donna Tartt, Nathaniel Hawthorne, Mark Twain, Herman Melville, Stephen Crane och älskade älskade Dylan Thomas.

På juldagen så kom moster och kusinerna över för en amerikansk julmiddag bestående av en 6,6 kg kalkon (som varit i ugnen i 5 timmar och blivit öst med hönsbuljong och smör var tjugonde minut) med en fläskfärsfyllning (valnötter, champinjoner, katrinplommon, bacon, svenska äpplen, vitt bröd, timjan, salvia, buljong). Till det kokt potatis, sweetpotatoepie, sås (på egengjord fond), brysselkål med bacon och hela syltade tranbär. Efterrätt: pecanpie och vaniljvisp.

Imorgon åker familjen till farmor på den Sydtyska landsbygden för att dricka vin från orten och sitta vid brasan. Åka kälke där alperna mynnar ut och gå på marknad i Frankrike. Äta vilt och lyssna på klassiskt. Jag måste jobba, men pappa var söt nog att ge mig en flaska av mitt favoritmousserande rosévin, så jag klarar mig nog här hemma i Sverige.

Idag har jag äntligen fått andas. Jag ska kolla på Borta med vinden och påbörja min läsning. Dricka vitt té med honung och äta belgisk choklad. Sakna Watsons kyssar, men bara lite grann. Han är ju trots allt bara en vän. (Som råkar ha en alldeles för bra och frekvent relation till min säng). Jag ska dagdrömma och somna sött bland nybäddade julklappssängkläder, för mycket kuddar och med min hand inflätad bland mina mörka lockar, i brist på hans.

Merry x darlings,

K, demimonde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar